Börja med att lägga "traktorbrickor" på båda sidor om navet för att centrera hjulet i den bredare svingen. (brickorna använder man sedan för att mäta upp rätt längd på distanserna, som ska svarvas i rostfritt stål).
Höger sida, många brickor blir det.
Vänster sida, viktigt att kolla så bromsoket går fritt och att det får bra stöd i svingen. Jag tror jag klarar mig utan att shimsa ut bromsskivan, eftersom min sving har en liten påbyggnad som oket ska ligga an mot.
Nu ser det hyfsat centrerat ut. Inte säkert man kan ha det helt i mitten när man är klar. Många parametrar som ska stämma, centrerat hjul, remmen ska gå absolut rakt, bromsoket ska sitta rätt, bakre belthjulet ska inte ligga mot svingen, remmen ska cleara däcket osv.
Här kommer lasermåttet in i spelet, det gäler att få en absolut rak linje för remmen att följa mellan belthjulen, annars är olyckan framme rätt snart.
Eftersom jag inte har nån egen svarv så köper jag de mesta offset-delarna och distanserna över disk.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar