söndag 13 februari 2011

Dags att fixa drivlinan

Det gick sådär idag, men nu tror jag åtminstone att jag vet vilka delar jag behöver. Den nya svingen och det nya bakhjulet är bredare än original. Därför behövs drivlinan flyttas ut från nav och motor för att inte ta i däcket. Hyur gör man det då?

Börja med att lägga "traktorbrickor" på båda sidor om navet för att centrera hjulet i den bredare svingen. (brickorna använder man sedan för att mäta upp rätt längd på distanserna, som ska svarvas i rostfritt stål).

Höger sida, många brickor blir det.


Vänster sida, viktigt att kolla så bromsoket går fritt och att det får bra stöd i svingen. Jag tror jag klarar mig utan att shimsa ut bromsskivan, eftersom min sving har en liten påbyggnad som oket ska ligga an mot.


Nu ser det hyfsat centrerat ut. Inte säkert man kan ha det helt i mitten när man är klar. Många parametrar som ska stämma, centrerat hjul, remmen ska gå absolut rakt, bromsoket ska sitta rätt, bakre belthjulet ska inte ligga mot svingen, remmen ska cleara däcket osv.


Här kommer lasermåttet in i spelet, det gäler att få en absolut rak linje för remmen att följa mellan belthjulen, annars är olyckan framme rätt snart.


Eftersom jag inte har nån egen svarv så köper jag de mesta offset-delarna och distanserna över disk.


Efter dagens mätningar och beräkningar kan jag konstatera att de prylarna jag köpt inte går att använda om jag vill ha någerlunda centrerat bakhjul. Jag behöver minska offset med ca 10mm och hoppas att jag clearar däcket. Så, nytt frambelthjul på 50mm (istället för 60mm) och en 3/4 tum tjock distans på bakremhjulet. Det borde (om jag räknat rätt) ge mig ca 2mm frigång mellan belt och däck. Det räcker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar